Nieuws - Retail Platform Steenbergen

Ga naar de inhoud
Bedrijven Brabantse Wal zetten in april de deuren wagenwijd open



Een kleine honderd bedrijven en organisatie zetten de eerste week van april de deuren open voor het grote publiek. Van de bouw tot de zorg. De open dagen zijn bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een baan, stage, leerwerkplek of vrijwilligerswerk. De arbeidsmarkt is volop in beweging. En de economie draait op volle toeren. Werkgevers schreeuwen om personeel. De juiste match vinden is vaak moeilijk. Zowel voor werkgevers als werkzoekenden. Terwijl honderden mensen op de Brabantse Wal op zoek zijn naar een baan, of vrijwilligerswerk.
 
Binnen kijken
Het Werkcentrum Brabantse Wal en Samen in de Regio, een netwerkorganisatie gespecialiseerd in maatschappelijk ondernemen, willen dat proces versoepelen met 'Kijk binnen bij bedrijven'. Van maandag 1 tot en met zaterdag 6 april zetten bijna 100 bedrijven en organisaties uit deze regio de deuren open voor het grote publiek. Van Dinteloord en Bergen op Zoom tot Putte. "Het aanbod komt van heel de Brabantse Wal", zegt Miriam van Esveld, van Samen in de Regio. "Vanuit de bouw en technische sector is de vraag groot. Maar ook uit de zorg zien we veel deelnemers terug. Van grote tot kleine organisaties."Net anderhalve week van start, stromen de aanmeldingen binnen, zegt Van Esveld. “We zitten nu op 215 bedrijfsbezoeken. Mensen die een kijkje komen nemen. Een rondleiding krijgen, of een persoonlijk gesprek aangaan." Ze ziet dat werkzoekenden vaak bij twee of meer bedrijven een kijkje nemen.
 
Open dagen
Nog bijna dagelijks melden nieuwe bedrijven zich aan voor deelname aan de open dagen. "Het is dé manier om je organisatie in beeld te krijgen", zegt Van Esveld. "Wij leggen de verbinding tussen werkzoekenden en bedrijven. Nemen een stukje pr uit handen." En dat werkt. Zep XL, een relatief nieuwe speler in de zorg, grijpt de eerste week van april aan om te laten zien dat het meer biedt dan alleen begeleid wonen en ambulante zorg. En participatiecafé De Bunt in Putte is aangehaakt omdat het hard op zoek is naar nieuwe vrijwilligers.
 
Kennismaken
"Door deelname aan de open dagen komen we hopelijk in contact met nieuwe medewerkers", zegt Rose-Marij Middeldorp van Zep XL. Kijk Binnen bij Bedrijven is niet alleen gericht op banen en kennismaking tussen werkgever en werknemers. Ook wie gewoon nieuwsgierig is naar het reilen en zeilen binnen een bedrijf kan aanmelden. Of wie vrijwilligerswerk zoekt.
 
"Wij raden bedrijven aan om tijdens de open dagen ook eens bij elkaar binnen te kijken", zegt Van Esveld. Die suggestie deed geluksexpert Leo Bormans tijdens het werkgeverscongres, een maand geleden in De Maagd. "Als je elkaar leert kennen, kom je erachter wat je voor elkaar kunt betekenen. Samenwerken leidt vaak tot een beter resultaat."

Bron: BN DeStem
 
 



Actieplan nodig om leegstand in stadshart aan te pakken



Je hoeft geen deskundige te zijn om te zien dat de Kaaistraat kampt met leegstand. Wie een middagje gaat shoppen in Steenbergen, komt in het stadshart langs ongezellige, lege stukken winkelstraat. Het zijn vooral de grote panden die lastig in te vullen zijn. Een landelijke trend, maar een ontwikkeling die Retail Platform Steenbergen (RPS)-voorzitter Kees de Bruin en centrummanager Maikel Gijzen dwingt om naar creatieve oplossingen te zoeken. Daar hebben ze ook de gemeente bij nodig volgens RPS. “We moeten sneller handelen en meer lef tonen”, zo bepleit Kees de Bruin.
 
Kees de Bruin is een bekend gezicht in Steenbergen, of het nu als Hema-eigenaar is of als kartrekker van allerlei activiteiten in ons stadshart. Vorig jaar zomer kreeg hij versterking in de vorm van een centrummanager. Maikel Gijzen vormt de verbindende factor tussen winkeliers, gemeente, horeca en ondernemers. En meer dan ooit blijkt zijn aanwezigheid nodig te zijn, omdat het beeld in de winkelstraten in rap tempo aan het veranderen is. Op dit moment staat er ongeveer 3000m2 van de 8000m2 winkelruimte leeg. “Dat is nog nooit zo hoog geweest. De consument is kritisch en verwend; klantentrouw bestaat niet meer”, zegt De Bruin.

 
Andere functies in winkelpanden
Tot zover het sombere nieuws. Het goede nieuws is dat er achter de schermen druk wordt overlegd hoe de leegstand aangepakt kan worden. Onlangs zaten Kees de Bruin en Maikel Gijzen nog aan tafel met wethouder Petra Lepolder om te praten over de mogelijkheid om panden een andere bestemming te geven, zoals wonen. Het veranderende winkelgedrag van de consument biedt volgens de centrummanager ook kansen. “Aan de ene kant neemt het aantal vierkante meters retail af, maar tegelijkertijd zie je dat daar andere publieksgerichte functies voor terugkomen. Zo zie je fitnesscentra verschijnen, een mondhygiënist en logopedie. Dat heeft te maken met de samenstelling van de bevolking, de zogenaamde vergrijzing, maar ook met hoe mensen tegenwoordig winkelen. Het gaat om het samenspel van horeca, retail, toerisme, evenementen, zorg en andere maatschappelijke functies.”, vertelt Maikel Gijzen.

 
Kleine units voor ondernemers
De grote gaten die er in de winkelstraat zijn gevallen, zijn zo opvallend omdat het grote panden betreft waar de ondernemers uit zijn vertrokken, zoals Scapino, schoenenzaak Van den Hoven en bloemist de Steense Passie. Ongelukkigerwijs liggen die ook nog eens naast elkaar. Volgens Kees de Bruin is het niet eenvoudig om daar nieuwe huurders voor te vinden. “De grote winkelketens zijn sinds de crisis kritischer geworden en vestigen zich pas als hun hele wensenlijstje kan worden aangevinkt. Daarom zal het noodzakelijk worden om deze grote locaties te gaan opdelen. Losse units kunnen gemakkelijker verhuurd worden aan kleinere ondernemers. Maar er valt ook te denken aan een versmarkt, waarin de groenteboer, slager en bakker samenkomen.” Maikel Gijzen vult daarbij aan dat in de lokale ondernemingen volgens hem de grootste kracht schuilt. “Al die grote ketens zijn juist een eenheidsworst. De kleine winkelier die hier vandaan komt kan iets speciaals bieden omdat hij z’n klanten kent.”

 
Parkeermogelijkheden
Het doet Kees de Bruin wel eens pijn als hij ziet hoe het in andere plaatsen kan, en het in Steenbergen nog niet zover is. Daarom sprak hij onlangs ook in bij een vergadering op het gemeentehuis, om de raadsleden wakker te schudden. “Het is essentieel dat we naar een compact stadshart toegaan, in plaats van een beleid voeren dat het mogelijk maakt dat ondernemers zich buiten het centrum vestigen. Het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan wat dit jaar op de agenda staat speelt daarbij een grote rol. Als mensen bijvoorbeeld bij de apotheek iets ophalen, lopen ze niet nog even makkelijk andere winkels in, want die liggen verder weg en er zijn geen parkeermogelijkheden. En de klant die vervolgens een boete van 90 euro van een Boa krijgt voor foutparkeren bedenkt zich wel nog een keer voordat hij in Steenbergen komt winkelen.”
 
Sfeerverlichting
Volgens het tweetal moet er volop ingezet worden op gastvrijheid, sfeer en beleving. “Een concreet voorbeeld is dat er nu een plan en offerte ligt om te zorgen dat er het hele jaar door sfeerverlichting in het centrum is. Dat kunnen de winkeliers niet alleen opbrengen, daar hebben we de gemeente bij nodig”, zegt De Bruin. “De slogan is ‘Ons Steenbergen’, dus we zullen het samen moeten doen. Dat besef moet bij iedereen komen. Wees partners, in plaats van partijen”, besluit de centrummanager.

Bron: Steenbergse Courant




Nieuwe digitale informatieborden

Heeft u de nieuwe digitale informatieborden al gezien?

Sinds deze week hebben we 3 nieuwe digitale informatiezuilen in onze gemeente, waar we erg blij mee zijn. De zuilen zijn op drie locaties te vinden aan de invalswegen van Steenbergen en Dinteloord. Het doel van de borden is het geven van informatie aan voorbijrijdende weggebruikers. Ook worden er commerciële boodschappen van lokale ondernemers op getoond.

Drie locaties
Sinds deze week zijn de borden in gebruik. Zodra je Steenbergen binnen rijdt via de Zeelandweg-Oost en de Franseweg, vallen ze dan ook meteen op. De derde zuil staat aan de Steenbergseweg in Dinteloord.

LED-schermen
Met korte teksten en afbeeldingen verschijnen er berichten op de LED-schermen. Het bovenste gedeelte voor aankondigingen, mededelingen, nieuws of calamiteiten. Het onderste gedeelte van de zuil is beschikbaar voor (betaalde) commerciële boodschappen van lokale ondernemers. Eigenaar van de digitale informatiezuilen is Suurland Outdoor BV.
In Nieuw-Vossemeer en Kruisland bleek het plaatsen van digitale informatiezuilen niet haalbaar en zijn plakzuilen beschikbaar.

Heb je vragen over het plaatsen van berichten op de digitale informatiezuilen? Neem dan contact met ons op via communicatie@gemeente-steenbergen.nl.

Bron: www.gemeente-steenbergen.nl.




Standpunt bestuur RPS mbt Samen Doen

Wij ontvingen berichten dat het loyaliteitsprogramma ‘Samen Doen’ (voorheen Positoos) momenteel afspraken maakt met winkeliers in het centrum van Steenbergen. Als bestuur hebben wij in het verleden ook al contact gehad met deze organisatie en zijn tot de conclusie gekomen dat dit systeem niet het meest opportuun is voor onze leden. Zo kunnen de punten bijvoorbeeld ook buiten de eigen gemeente besteed worden en dat lijkt ons nu net niet het doel van een loyaliteitsprogramma. Als bestuur houden wij onze oren en ogen open voor systemen die wel passen bij Ons Steenbergen. Uiteraard staat het jullie vrij om een afspraak te maken met Samen Doen, maar we wilden jullie wel graag informeren over het standpunt van het bestuur.



RPS brengt onderzoek onder de aandacht van de raad

Het Retailplatform Steenbergen (RPS) heeft het kernbezoek dat de gemeenteraad aan Steenbergen bracht, gebruikt om aandacht te vragen voor het stadshart.

Daarbij bracht RPS-voorzitter Kees de Bruin een onderzoek van adviesbureau DTNP onder de aandacht van de raadsleden. Hieruit blijkt dat het regulier boodschappen doen de drager is voor vitaliteit in de binnenstad. RPS wil graag met de gemeenteraad rond de tafel om de conclusies van het onderzoek te bespreken.

Het betreffende onderzoek is landelijk gedaan onder 3000 respondenten in dorps- en wijkcentra. In het onderzoek wordt het belang van supermarkten in de nabijheid van overige winkels benadrukt. “Ook ons stadshart staat onder grote druk. Het is een ware uitdaging om er voor te zorgen dat Steenbergen een winkelbestendige toekomst houdt. Het RPS-bestuur gaat het onderzoek en onze notitie daarover ook bespreken met de leden en zal vervolgens graag in discussie gaan met de gemeenteraad. We hebben tevens ervaringsgegevens vanuit Halsteren en vanuit Tholen. In deze laatste plaats is het centrum winkelgebied geheel naar de knoppen gegaan nadat een grote supermarkt naar de rand van het plaatsje mocht verhuizen”, aldus Kees de Bruin. Hij bood afgelopen zaterdag de notitie alvast aan via burgemeester Van den Belt.

Bron: Steenbergse Courant



Verhuisplannen Lidl Steenbergen steeds concreter

De kogel is nog lang niet door de kerk, maar de verhuisplannen van de Lidl in Steenbergen beginnen steeds meer vorm te krijgen. De supermarkt wil naar het pand van Auto Kar aan de Van Bredastraat verhuizen.

De Lidl zit nu nog aan de Burgemeester van Loonstraat, maar dat pand is al jaren te klein. Uit onderzoek is gebleken dat uitbreiding op die locatie niet mogelijk is. En dus viel het oog op het gebouw van het autobedrijf, een paar honderd meter verderop. Wat de plannen daar precies zijn, wil de Lidl nog niet vertellen. ,,Daar is het te vroeg voor'', zegt een woordvoerster. Wel is er onlangs een informatieavond voor omwonenden gehouden. ,,Met de reacties van hen wordt waar mogelijk het plan aangepast.''

De gemeente Steenbergen verleent 'in principe' medewerking. ,,In het centrum van Steenbergen is geen geschikte locatie beschikbaar'', zegt woordvoerster Anouk Denissen. ,,De nieuwe locatie zou weliswaar buiten het winkelcentrum zijn, maar is nabij genoeg om ook nog klanten naar het centrum te trekken.''

,,We zitten nu nog in de onderzoek- en ontwerpfase'', zegt Denissen. ,,Pas als die zijn afgerond, kan de bestemmingsplanprocedure opgestart worden.''

Stadshart
Het bestuur van Retail Platform Steenbergen (RPS) is niet blij dat de supermarkt straks verder van het stadshart komt te liggen, zegt voorzitter Kees de Bruin. ,,Er zijn wat ons betreft nog verschillende opties mogelijk, maar dat hangt ook af van wat de politiek met de tweede supermarkt in Dinteloord wil doen.''

Een supermarkt is belangrijk voor het centrum, zegt De Bruin. ,,Je ziet het ook in de regio. In Halsteren zijn de Albert Heijn en de Plus gevestigd in het dorpskern en dat is goed voor de aantrekkelijkheid. In Tholen is de supermarkt er buiten gevestigd en is er veel leegstand in het centrum.''

Meer parkeerruimte
De gemeente Steenbergen zegt dat aan de verplaatsing in ieder geval de voorwaarde is verbonden dat er geen detailhandel mag terugkomen als het pand van de Lidl straks vrij komt. ,,Dit draagt bij aan de winkelconcentratie in het echte centrumgebied'', zegt Denissen. ,,En er komt meer parkeerruimte voor bezoekers van het winkel- en horecahart van Steenbergen en de vernieuwde haven.''

Auto Kar wil zelf heel graag in Steenbergen blijven, zegt bedrijfsleider Niek Wagemakers. ,,Dat is absoluut onze intentie. Waar we eventueel naartoe kunnen verhuizen is nog niet bekend. We zijn daar nog druk mee bezig. Maar voorlopig zitten we dus nog op de huidige locatie en gaan de dagelijkse mobiliteitszaken gewoon door.''

Bron: BN DeStem



Resultaten benchmark Waarstaatjegemeente.nl bekend



In 2017 heeft de gemeente Steenbergen deelgenomen aan de benchmark Waarstaatjegemeente.nl van VNG Realisatie door het uitvoeren van de Ondernemerspeiling. In totaal 112 ondernemers hebben meegedaan aan deze peiling.

De onderwerpen die aan bod zijn gekomen in de vragen zijn: bedrijfsomgeving, gemeentelijke dienstverlening, digitale dienstverlening, professionaliteit, relatie ondernemer-gemeente, gemeentelijke heffingen en regeldruk en ondernemersklimaat.

In het rapport is terug te lezen hoe Steenbergen scoort op alle thema’s. Zo geven Steenbergse ondernemers het onderwerp “bedrijfsomgeving” het rapportcijfer 6,7 en de “gemeentelijke dienstverlening” een 6,3. Voor een interpretatie van deze scores is het verstandig een benchmark te raadplegen. Voor een vergelijking met hetzelfde inwoneraantal kan op www.waarstaatjegemeente.nl de benchmark gevonden worden. Steenbergen scoort op een aantal thema’s hoger dan andere gemeenten met hetzelfde inwonersaantal, zoals vergunningverlening en professionaliteit van de medewerkers. Op andere thema’s scoort men lager, zoals bijvoorbeeld het ondernemersklimaat, vestigingsklimaat en de directe dienstverlening. De benchmark kan niet op alle thema’s vergeleken worden, omdat men ervoor heeft gekozen in deze nulmeting alle onderwerpen globaal te onderzoeken, in plaats van een aantal onderwerpen diepgaand. Hierdoor kan niet op alle thema’s een vergelijking met andere gemeentes plaatsvinden.

Deze aandachtspunten zijn direct meegenomen in de acties die de gemeente het afgelopen halfjaar heeft ingezet om de samenwerking met ondernemers te verbeteren.
De nieuwe website heeft aan apart onderdeel voor ondernemers en de toptaken zijn afgestemd op de behoeften die ondernemers via de ondernemerspeiling kenbaar gemaakt hebben.
In de lijn met het centrumplan “Vitaal Hart van de Stad met Sterke Toegangspoorten” is een centrummanager aangesteld om de doorontwikkeling van het stadshart te stimuleren.
In april heeft men een bedrijfsbezoek georganiseerd voor OPS, waarbij o.a. het gemeentelijke inkoopbeleid is gepresenteerd.
Ook is er in april een voorlichtingsbijeenkomst over ondermijning georganiseerd voor ondernemers.

De komende tijd gaan men de ondernemers regelmatig betrekken in beleidsvorming. Zo starten in de loop van het jaar de evaluatie van de reclamebelasting en een participatietraject voor de Toekomstvisie. Ook gaat men de ondernemers betrekken in het gemeentebreed op te stellen Marketing- en Promotieplan en de Dienstverleningsvisie.
Retail Platform Steenbergen | Boomdijk 7 | 4651 XG Steenbergen | Telefoon 06-51742572 | E-mail: info@rpsinfo.nl
Terug naar de inhoud